Contentement

De meeste blogs die ik tegen kom hebben als titel: ‘10 manieren om...’, ‘Je leven verbeteren doe je zo...’, of ‘5 tips die je helpen om...’. Allemaal goedbedoelde blogs om dat beetje extra te bereiken. Af te vallen, egalere huid te krijgen, bravere kinderen te hebben, beter je vrije tijd in te delen,... ik kan zo wel even doorgaan. En ze leggen altijd de nadruk op wat je niet hebt. En toch o zo graag zou willen. 

(Helaas) Niet in mijn blogs. Ik heb geen goedbedoelde raad, geen 10 manieren om dat ultieme doel te bereiken, geen 5 tips om de hemel op aarde te verkrijgen. 
Het enige wat je van mij krijgt, zijn mijn ervaringen, mijn belevenissen, mijn overpeinzingen en mijn alledaagse geploeter. 
Mijn leuze is: Je kan best tevreden zijn met wat je hebt. Wat je wel hebt. Ik zie je wenkbouwen fronsen. Maar inderdaad, je leest het goed. Ik leg het uit:
Veel mensen, inclusief al die blogs, streven altijd maar naar beter. Het moet altijd meer zijn. Meer geld verdienen, meer vrije tijd creëren, wat niet zo makkelijk is als je veel geld wil verdienen, mooiere spullen kunnen kopen, betere job bemachtigen, groter huis kopen. Meer, beter, hoger, verder.
Kwantiteit.
Meer staat precies gelijk aan gelukkiger. Ik zal gelukkiger zijn als ik die promotie heb gemaakt. Ik zal pas gelukkig zijn als ik terug dat cijfertje op de weegschaal heb staan. En daar spelen al die blogs gretig op in. 

We razen maar door in ons leven. Werken, geld verdienen, spullen kopen, en onze vrije tijd zo goed mogelijk plannen om om zoveel mogelijk deel te kunnen nemen aan sportclubs, avondscholen, uitstapjes, feestjes,... om dit dan allemaal met de wereld te delen via sociale media zodat iedereen kan zien wat voor een fantastische dingen we allemaal doen. 

Mijn man en ik waren ook zo. Altijd op zoek naar het volgende, betere. Tot we onze A-zoon kregen. Hij kon er niet mee om, om van opvang naar opvang te worden gesleept omdat beide ouders een fulltime job hadden. 
En ook tegen al die uitstapjes in het weekend gaf hij hevig protest. Wat hij wilde was orde en rust. Hij zette ons met beide voeten terug op de grond. 
Terugkeren naar de essentie.
Stilstaan. 
Kwaliteit.
Genieten van de kleine dingen. 
We hebben er veel voor moeten opgeven. Een werkende ouder minder. Geen weekends meer vol activiteiten buitenshuis, geen volgeplande vakanties, geen poetsvrouw meer, en geen onbezonnen aankopen die je helemaal niet nodig hebt.
Maar eigenlijk geef ik daar niet veel meer om. 

Ik heb het leren appreciëren, de kleine dingen. Ik kan genieten van de rustige gang in huis, de stabiliteit die er is. De enkele uitstapjes die we nog maken, daar geniet ik met volle teugen van.
En ik vind het prachtig om een echt leuk tweedehands kledingstuk te vinden, of andere doorleefde items te bemachtigen. Er zit altijd een geschiedenis aan vast. 
Het is gewoon een heel andere mindset. 

En ik moet toegeven, ik was niet gelukkiger toen ik nog streefde naar het volgende, betere. Het is loslaten. En dat is heel bevrijdend. Wat vandaag niet kan, doen we morgen.
Dus voor mij hoeft het allemaal niet meer. Al die dure spullen, vele uitstapjes, drukke weekenden, hogere carrièrekansen,... want dat was vooral heel vermoeiend. Al die druk. Een last op mijn schouders.

Geluk kan je niet nastreven. Je moet het zoeken in de kleine dingen. En tevreden zijn met de dingen die je hebt. Je maakt altijd de vergelijking met andere mensen. Anderen hebben meer geld, of  kunnen zich meer veroorloven, of waar je maar jaloers op bent. Maar zij hebben ook hun zorgen. Je denkt altijd dat het gras groener is aan de overkant, maar als je er eenmaal boven staat, is het net zo groen als aan jouw kant. Gezichtsbedrog. En ik laat mij niet vangen. Ik blijf op mijn perkje, waar het heldergroen is op mooie dagen, en soms wat bruiner op van die hete broeierige dagen. 
Maar groen wordt het weer, iedere keer opnieuw. En dan wandel ik met mijn blote voeten door dat prachtige sappige gras, met hier en daar wat zacht mos, een bloemetje, met wat geluk een vlinder. Heerlijk. Meer moet dat niet zijn. 

Reacties

Populaire posts